Ergoterapie jako zdravotnický obor je nedílnou součástí rehabilitační péče o děti.
Hlavním terapeutickým prostředkem je hra a zábava.
Správně zvolená HRA naše děti motivuje, učí, stimuluje a tím podporuje psychomotorický vývoj a zlepšuje funkční motorické dovednosti, senzorické schopnosti a koordinaci.
Díky tomu je dítě soběstačnější v denních činnostech, úspěšnější na úrovní akademického učení - jednoduše úspěšnější, spokojenější a klidnější.
Pomocí ergoterapie lze také u dětí zmírnit nepozornost, koncentraci, zrakově - prostorovou orientaci a další poruchy učení a dysfunkce (např. dysfázie), které by se následně negativně projevily ve školním věku dítěte.
zlepšuje pohyblivost horní končetiny, ruky a prstů
zlepšuje grafomotorické dovednosti
zlepšuje koordinaci pohybu a rovnováhy
podporuje psychomotorický vývoj
podporuje sebeobsluhu a soběstačnost v domácím i venkovním prostředí
rozvíjí paměť
rozvíjí učení a pozornost
Bc. Kateřina Blažková Nová
Vedoucí ergoterapeutka
Kateřina kromě studia v zahraničí absolvovala vysokoškolské studium ergoterapie, řadu certifikovaných kurzů a akreditovaných seminářů v oblasti rozvoje dětí se zdravotním znevýhodněním. Je dlouholetou členkou České asociace ergoterapeutů.
Bc. Zuzana Kubelková
Ergoterapeutka
Zuzana je absolventkou bakalářského studia ergoterapie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Zaměřuje se na ergoterapii u dětí se zdravotním znevýhodněním. Věnuje se práci i s dospělými a seniory. Zuzana absolvovala dále řadu odborných kurzů jako jsou Bobath koncept, kraniosakrální terapii a další.
Bc. Monika Borovičková
Ergoterapeutka
Monika je absolventkou studia ergoterapie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity. Má praxi v různých typech zařízení. Zaměřuje se na ergoterapii u dětí se zdravotním znevýhodněním. Je lektorkou cvičení maminek s dětmi. Je také členkou České asociace ergoterapeutů.
pro děti s dyspraxií, dysgrafií a dysfázií
pro děti se specifickými poruchami učení
pro děti se sníženou schopností koncentrace pozornosti a hyperaktivitou
pro děti s nerovnoměrným psychomotorickým vývojem
pro děti s postižením neurologického původu (DMO apod.)
pro děti s ortopedickými vadami horních končetin
pro děti s postiženou hybností horní končetiny nebo ruky v důsledku úrazů
pro děti s poruchou autistického spektra (PAS)
pro děti s poruchou senzorického zpracování
Vstupní vyšetření v délce 55 minut probíhá formou hry s dítětem, vyplněním senzorického dotazníku rodičem a diskusí mezi rodičem a terapeutem. Na tomto základě následně sestavuje terapeut individuální rehabilitační plán, který je sestaven z řady na sebe navazujících bloků a zohledňuje cíle, kterých má být terapií dosaženo. Rehabilitační plán je poté detailně vysvětlen a diskutován s rodiči před zahájením jednotlivých navazujících terapií.
Následně probíhají jednotlivé pravidelné terapie dle nastaveného rehabilitačního plánu a průběžná kontrolní vyšeření, pomocí kterých je ověřován dosahovaný posun.
Snoezelen představuje koncept účinné terapie probíhající ve speciálně upravené multisenzorické místnosti, kde hlavním terapeutickým prvkem je práce ve velice příjemném prostředí plném zrakových a zvukových podnětů, vůní a hmatových stimulů.
U dětí s neurovývojovými poruchami, s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením rozvíjí smyslové vnímání a celkově působí na aktivizaci, pozornost, a zároveň slouží jako relaxační prvek. Tento druh terapie je velice přínosný pro děti s poruchou autistického spektra, s poruchami pozornosti, chování a učení a zrakovými nebo chuťovými obtížemi.
Hodina multisenzorické terapie je vedena zkušenou certifikovanou terapeutkou. Dá se vhodně kombinovat s ergoterapií, fyzioterapií nebo ji lze navštěvovat samostatně.
Ergoterapie slouží ke zlepšení funkce ruky a horní končetiny, ke zlepšení jemné motoriky včetně grafomotoriky, zvládnutí běžných denních činností a tím dosažení větší soběstačnosti.
zlepšení pohyblivosti ruky
zlepšení grafomotoriky
zlepšení hybnosti horní končetiny
trénink kognitivních funkcí (např.paměť, orientace, slovní výbavnost)
pro klienty s neurologickým onemocněním (např. cevní mozková příhoda, periferní paréza na horní končetině a další)
pro klienty s postiženou hybností horní končetiny nebo ruky v důsledku úrazů
pro klienty po chirurgických a traumatologických operacích ruky
pro klienty s revmatologickým onemocněním
Kromě standardních terapeutických metod využíváme i Zrcadlovou terapii (Mirror Therapy). Tato metoda využívá speciálně upravená zrcadla k obnovení pohyblivosti ruky. Je vhodná pro klienty po CMP, s hemiparetickou formu DMO, Sudekovou dystrofií, po šlachových přenosech, při fantomových bolestech nebo periférní parézou nervů ruky.
Terapie probíhá na základě indikace lékařem. Četnost a délka terapie je individuální a je stanovena po dohodě s ergoterapeutem. Při první návštěvě ergoterapeut vyšetří klienta a dohodne se na formě prováděné ergoterapie. Terapie může probíhat jak ambulantní formou, tak v domácím prostředí.